februari 04, 2006

Kwartier

Wat komt er terecht van het culturele kwartier? Het kwartier dat de gemeente voor ogen schemert in het gebied tussen de Sint-Janskerk en de muziektent in het Houtmansplantsoen? Is er buiten het halve rondje-om-de-kerk iets te doen in dat buurtje?

Vijftien jaar geleden was het goed mogelijk geweest om de kwijnende basisschool aan de Spieringstraat te verhuizen naar een ander gebouw en ter plekke een intiem pleintje te scheppen voor culturele activiteiten. Ateliers en een theatertje in het schoolgebouw. Een paar nette eetcafés er tegenover. Terrassen op de plaats van de geparkeerde auto’s. Geen blik meer door de straat.
Maar de oude onderwijsinstelling bloeide wonderbaarlijk op. De vervallen en leegstaande bedrijfspanden aan de overkant werden de één na de ander opgeknapt en kwamen eveneens weer tot leven.
Van verkassen van de school kan geen sprake meer zijn.

Sinds ik weet van het voornemen van de gemeente, houdt de vraag naar de praktische uitvoering mij bezig. Als ik mijn ogen mag geloven en als de berichten in de krant correct zijn, dan is er in het gebiedje juist een culturele leegloop gaande.

De winkel met schildersbenodigdheden is opgedoekt. Kunstcentrum Burgvliet mag na de restauratie niet terugkeren naar de Jeruzalemkapel, zo wordt gezegd. De Stadsgalerie, weet ik, zag zich vorig jaar gedwongen om zijn openingstijden te beperken. Beide instellingen zullen bovendien eind volgend jaar hun subsidie verliezen en verloren gaan. En museumgoudaA blijkt genoodzaakt om op maandag en zondag te sluiten teneinde voldoende geld over te houden voor activiteiten - de activiteiten waar het allemaal om draait.

Met het noemen van de voorbeelden bekruipt mij een akelige gedachte. De gedachte dat de gemeente misschien wel op schema ligt. Als de inkrimping van openingstijden in dit tempo doorgaat, spreken we dan niet rond 2015 van een cultureel kwartier?

Op vrijdag - van kwart vóór vier tot vier uur?

februari 2006