juli 03, 2005

Zwerfkatten

Het seizoen is aangebroken. Het hele jaar door word ik af en toe uit mijn slaap gehouden door geluiden alsof in het steegje achter mijn huis een viswijf wordt verkracht, gewurgd en met een bot mes van ledematen ontdaan, maar in het voorjaar gebeurt het nacht na nacht. Het zijn katten die niet langs een soortgenoot durven en gefrustreerd beginnen te zaniken. De achterkanten van het huizenblok waar ik woon vormen samen een rechthoek. Geassisteerd door een buurvrouw die goed is ingevoerd, telde ik onlangs een gezamenlijk kattenbezit van twintig in dit kleine stukje stad. We rekenden de zwerfkatten niet mee. Dat hoefde ook niet, want alle katten die zich in mijn buurt ophouden zijn mij bekend. Ze gebruiken mijn dakterras als doorgangsweg.
Ik twijfel eerlijk gezegd ook aan het bestaan van zwerfkatten in Gouda. Ik woonde op tien adressen en zag er nooit een. Of nee, één geval kan ik mij herinneren. Een twijfelgeval.
Mijn vriendin en ik overnachtten klandestien op onze volkstuin. Voor het eerst en voor het laatst. Die zomerse nacht zoemden miljarden muggen rond onze klamboe. Er kuierde een muis over het houten richeltje op twee decimeter van mijn hoofd. In de verte gierde nachtelijk uitgaansverkeer. Dichtbij kwaakten kikkers. Tegen het ochtendgloren kwam een donkere kat klaaglijk om eten schooien. Was dat een zwerver of houdt een van onze collegatuinders een poes in zijn buitenverblijfje?
Wie een groot hart heeft en de wereld wil verbeteren vindt echter altijd emplooi. Dat blijkt uit de oprichting van een neuwe werkgroep. Op de goed verzorgde internetsite www.zwerfkatgouda.nl doen de leden verslag van proefvangsten bij collega’s in Rotterdam en beweren zij zich reeds over ‘een kleine vijftig’ zwerfkatten in de regio te hebben ontfermd. Het is natuurlijk maar hoe groot je de regio wilt zien. Bovendien durf ik te wedden dat hier sprake is van overdrijving. Ach die zielige zwervertjes. En wat een lieve werkgroep.
Tot nu toe liet Masterfoods BV zich verleiden tot het schenken van een pallet Whiskas en gaf de Goudse Verzekeringen een tegemoetkoming in de kosten van vangkooien, transportmandjes, kattenbakken, vlooienkammen, tekentangen en bekoorlijke zoogflesjes vol schuimende kittenmelk.
Nu u nog. U kunt zich als u wilt persoonlijk opgeven voor het lokken van verwilderde ouders en het domesticeren van hun jonkies. Alleen al aan de zoektocht naar het object van uw liefde zult u uw handen vol krijgen.

maart 2005